- Podręcznik
- Wstęp
- Znaki drogowe pionowe
- Znaki drogowe poziome
- Sygnalizacja świetlna i kierowanie ruchem
- Manewry podstawowe
- Skrzyżowania i pierwszeństwo przejazdu
- Prędkość i hamowanie
- Zachowanie wobec pieszych i rowerzystów
- Przejazdy kolejowe
- Używanie świateł i sygnałów ostrzegawczych
- Zatrzymanie i postój
- Holowanie
- Przewóz ładunków, osób i ciągnięcie przyczep
- Sytuacje nietypowe
- Technika kierowania pojazdem
- Czynności kontrolno-obsługowe
- Pierwsza pomoc przedlekarska
Technika kierowania pojazdem - motocykl
Wiadomości podstawowe - Do kierowania motocyklem służy zespół urządzeń, które można podzielić na urządzenia obsługiwane rękoma oraz urządzenia obsługiwane przy pomocy nóg.
Kierownica - służy do sterowania położeniem pojazdu. Na kierownicy umieszczony jest szereg urządzeń, obsługiwanych rękami, do których zaliczamy:
- dźwignia hamulca ręcznego - dźwignia ta jest umieszczona po prawej stronie kierownicy,
- dźwignia sprzęgła - dźwignia ta jest umieszczona po lewej stronie kierownicy; symetrycznie do dźwigni hamulca ręcznego,
- manetka przyspieszenia - umocowana jest po prawej stronie kierownicy. W celu zwiększenia obrotów silnika manetkę przekręcamy do tyłu, w celu zmniejszenia - do przodu,
- przełącznik zespolony - przełącznik ten służy
do włączania / wyłączania urządzeń elektrycznych. Przeważnie jest umieszczony
po lewej stronie obok dźwigni sprzęgła. Umożliwia on:
- włączanie / wyłączanie zapłonu. W niektórych motocyklach włączanie / wyłączanie zapłonu dokonuje się poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce,
- włączanie / wyłączanie świateł (w starszych motocyklach włączanie / wyłączanie świateł dokonuje się przez odpowiednie ustawienie kluczyka w stacyjce),
- zmianę świateł,
- włączanie / wyłączanie kierunkowskazów (w starszych motocyklach kierunkowskazy mogą nie występować - wtedy zamiar skrętu sygnalizuje się poprzez wystawienie ręki w kierunku skrętu),
- sygnał dźwiękowy.
- starter - umożliwia on uruchomienie motocykla. W starszych motocyklach lub motocyklach o małej pojemności silnika może nie występować,
- dźwignia ssania - z reguły znajduje się po prawej stronie kierownicy, obok manetki przyspieszenia; obsługuje się ją kciukiem. W niektórych motocyklach ssanie sterowane jest dźwignią umieszczoną bezpośrednio przy gaźniku motocykla,
- stacyjka - przeważnie jest umieszczona centralnie nad kierownicą; może również występować z prawej lub lewej strony zbiornika paliwa lub w okolicy schowka bocznego motocykla.
Hamulec tylny - hamulec ten umieszczony jest przy prawym podnóżku kierowcy.
Dźwignia zmiany biegów - dźwignia ta jest umieszczona przy lewym podnóżku kierowcy. Naciskanie dźwigni do dołu powoduje zmianę biegów na niższe, do góry - na wyższe. W niektórych starych motocyklach czynności zmiany biegów wykonuje się odwrotnie, tzn. w górę niższe, w dół wyższe.
Dźwignia rozrusznika mechanicznego - występuje w motocyklach nie wyposażonych w rozrusznik elektryczny, z prawej lub lewej strony w zależności od typu motocykla. Umieszczona jest za dźwignią zmiany biegów lub za pedałem hamulca tylnego.
Uruchamianie - Przed rozpoczęciem jazdy kierowca powinien upewnić się, że jego pojazd jest całkowicie sprawny. Należy sprawdzić:
- stan ogumienia,
- czystość tablic rejestracyjnych, reflektorów świateł i kierunkowskazów,
- stan paliwa, płynu hamulcowego i oleju.
Uruchamianie motocykla z zapłonem elektrycznym
- Siadamy na motocyklu opierając się obydwiema nogami o podłoże. Wkładamy kluczyk
do stacyjki i przekręcamy.
Następnie należy upewnić się, że w motocyklu jest
ustawiony bieg neutralny (jeśli tak nie jest, to należy go ustawić), informuje
o tym zapalenie się zielonej lub pomarańczowej lampki oznaczonej symbolem "N"
(w starszych motocyklach lampka ta może nie występować).