Jak wymienić koło w samochodzie?
2014-04-14 23:45:26 / Fr, fot.photoxpress.com/ FotoWorx
Samodzielna wymiana koła w samochodzie to czynność, która prędzej czy później spotka każdego kierowcę. Jak je wymienić? Wydaje się to oczywiste - wystarczy odkręcić to które zostało przedziurawione oraz przykręcić koło zapasowe. Jednak w praktyce warto wiedzieć kilka praktycznych kwestii.
Pełne koło zapasowe kontra „dojazdówka”
Jeśli złapiemy przysłowiową ”gumę” w bagażniku naszego samochodu znajdziemy (a przynajmniej powinniśmy znaleźć) koło zapasowe. Może to być pełne koło zapasowe - czyli takie jakie mamy obecnie założone na pojeździe, lub tzw. „dojazdówka”. Czym jest ta druga wersja? Jest to mniejsze koło, które przeznaczone jest do dojazdu do najbliższego zakładu wulkanizacji. Jeśli założymy właśnie takie, musimy pamiętać żeby nie przekraczać odpowiedniej prędkości. Przeważnie wynosi ona 80 km/h.
Wymiana koła
W celu wymiany koła na początku powinniśmy zadbać o to, aby odbywała się ona w bezpiecznym miejscu. Jeśli pojazd znajduje się na drodze, należy zjechać nim na pobocze - jeśli jest taka możliwość. Trzeba także zaznaczyć naszą obecność na drodze i przestrzec innych kierujących, poprzez ustawienie za pojazdem trójkąta ostrzegawczego.
Teraz powinniśmy unieruchomić pojazd. Tutaj warto włączyć pierwszy bieg, zaciągnąć hamulec ręczny oraz w miarę możliwości podłożyć jakiś przedmiot pod koła, aby dodatkowo zabezpieczyć pojazd przed stoczeniem się z lewarka.
Zanim przystąpimy do podnoszenia samochodu, należy poluzować śruby mocujące koło, dzięki temu będziemy mogli je łatwo odkręcić już po podniesieniu samochodu lewarkiem. Przed jego podniesieniem należy sprawdzić gdzie znajdują się miejsca w których możemy bezpiecznie umiejscowić lewarek.
Gdy już podniesiemy pojazd pozostałe czynności pójdą nam bardzo szybko - wystarczy odkręcić koło z uszkodzoną oponą, a zamiast niego przykręcić koło zapasowe. Teraz możemy opuścić samochód z podnośnika. Pamiętajmy tylko koniecznie aby po tej czynności dokręcić wszystkie śruby. Czynności tej dokonujemy „po skosie”, tak aby nie dokręcać śród leżących koło siebie.
Gdy już rozpoczniemy jazdę ze zmienionym kołem warto zaobserwować czy nie zachowuje się dziwnie, jeśli chodzi o prowadzenie. Jeśli zauważymy że coś jest nie tak jak było wcześniej, należy zatrzymać się i sprawdzić czy koło na pewno jest dobrze dokręcone.