Przepisy drogowe we Francji - ciekawostki

2015-04-07 12:31:33 / Fr
Przepisy drogowe we Francji - ciekawostki

Polski kierowca, przekraczając granice obcego kraju, może się mocno zdziwić. Co prawda przepisy drogowe innych państw wchodzących w skład Unii Europejskiej nie różnią się aż tak mocno od siebie, ale są jednak rzeczy, o których warto pamiętać. Dlatego dziś przedstawimy kilka cennych ciekawostek.

Przepisy drogowe we Francji mogą wydać się polskiemu kierowcy dość rygorystyczne. Zacznijmy jednak od tego, że - inaczej niż w Polsce - większe jest tam przyzwolenie na zawartość alkoholu we krwi. Otóż u naszych sąsiadów dopuszczalne jest aż 0,5 promila, jednak jazda w stanie nietrzeźwości może już zakończyć się dla nas bolesnym mandatem, sięgającym nawet 4,5 tys. euro. Podobnie zresztą jak i u nas, dodatkowymi konsekwencjami może być utrata prawa jazdy bądź areszt. Co ciekawe, w przypadku kierowców transportu publicznego oraz autokarów maksymalna dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,2 promila.

Dopuszczalne prędkości dla samochodów osobowych nie przynoszą tutaj zdziwienia i wynoszą kolejno 50 km/h na terenie zabudowanym, 90 km/h na terenie niezabudowanym i 130 km/h na autostradach. Ewentualne mandaty mają tutaj dużą rozpiętość i zaczynają się od 15 euro, a kończą na 1,5 tysiąca. Co ciekawe, jeżeli dany kierowca ponownie naruszy zasady ruchu drogowego oraz narazi na niebezpieczeństwo użytkowników drogi, po której się poruszał, to może zostać nałożony na niego mandat 10 razy większy niż górna stawka mandatowa, czyli... 15 tys. euro. Do tego dochodzić może oczywiście kara więzienia oraz czasowa lub stała utrata prawa jazdy.

Uregulowane prawnie jest także wyposażenie pojazdu - każdy właściciel musi zatroszczyć się tutaj o trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, apteczkę pierwszej pomocy, a także komplet żarówek i bezpieczników. Co więcej, francuskie przepisy drogowe zobowiązują też kierowców do posiadania alkomatu chemicznego lub elektronicznego z ważnym atestem. Prawo to zostało wprowadzone począwszy od 1 lipca 2012 roku, jednak już 1 marca 2013 francuski rząd uchwalił ustawę, która zakazuje karania kierowców mandatami za jego brak - co prawda nadal zalecane jest jego posiadanie, ale niedostosowanie się do tego przepisu nie może nieść ze sobą konsekwencji pieniężnych.

Brak jest natomiast stosownych przepisów, jeśli chodzi o posiadanie na wyposażeniu koła zapasowego czy linki holowniczej. Z kolei kierowca, poruszający się danym pojazdem, powinien posiadać przy sobie dowód osobisty ważny minimum 6 miesięcy lub też paszport ważny minimum 3 miesiące. Podobnie jak w Polsce, tak i we Francji obowiązkowe jest ubezpieczenie OC. Z kolei posiadanie ubezpieczenia NNW oraz karty EKUZ jest dla polskich kierowców zalecane, choć nie obligatoryjne.

Artykuł powstał przy współpracy z http://www.przepisydrogowe.eu/